150 km pro Jarošku – Rady neběžcům

Základní info Aktuality Graf běhů Jak se zúčastnit? Rady neběžcům Rady běžcům


Níže najdete odpovědi na otázky, které by mohly zajímat běžce-začátečníky resp. neběžce.

Dá se to vůbec zvládnout?

Celá akce je navržena tak, aby vaše tělo nebylo vystavováno jakýmkoliv stresům z pohybu. Nikdo po vás nechce, abyste běhali rychle s jazykem na vestě. Naopak - doporučujeme takovou formu pohybu, kterou budete zvládat bez nelibých pocitů. Tedy jak již bylo řečeno na stránce se základními informacemi, pohyb by měl trvat 30-40 minut, ale během něj byste se neměli zadýchávat tak, že nemůžete popadnout dech. Ještě než se příliš zadýcháte, přejděte do chůze a setrvejte v ní tak dlouho, dokud se nebudete mít zase chuť zlehka rozběhnout. Běhejte pomalu, pomalu, pomalu! Nebo jen choďte.

A pokud zvládnete 3x týdně odchodit/odběhat minimálně 3 km, pak se těch celkových 150 km zvládnout dá. Ale v této akci vůbec nejde o tu zmiňovanou vzdálenost. Jde o to, abyste své tělo naučili trošku se hýbat a užívali si všech benefitů, které z toho plynou (dobrá nálada, dobrý spánek, dobré jídlo...)

Při běhu/chůzi se neřiďte snahou o překonání určité vzdálenosti, ale řiďte se časem, který tomu hodláte věnovat. Tedy nikoliv: dnes si odběhnu 5 km! Ale správně: Dnes si zachodím/zaběhám klidně i 45 minut. Ale pomalu!!!

V čem běhat?

Jediné, čemu by bylo určitě vhodné věnovat zvýšenou pozornost, jsou vhodné běžecké boty. Pokud zajdete do jakéhokoliv obchodu se sportovním zbožím, jistě vám tam nějakou běžeckou obuv pro začínající běžce doporučí. Budou se vás ptát, v jakém terénu budete převážně běhat (asfalt nebo lesní cestičky), kolikrát týdně hodláte běhat a možná také kolik vážíte. Na základě těchto informací by vám měli být schopni nabídnout vhodnou obuv.

V hypermarketech mnohdy obsluha neumí poradit dobře. Takže pokud chcete získat opravdu fundované rady, navštivte nějaký specializovaný obchod. V Brně například Triexpert v ulici Milady Horákové nebo Sanasport na ulici Údolní.

A co oblečení? Oblékat byste se měli tak, aby vám před začátkem běhu venku bylo trošičku zima. Tedy pokud to teď přes léto vůbec bude možné. Pokud bude hrozit velké vedro, doporučujeme běhat brzy ráno nebo až po západu slunce večer. Ale ráno je to lepší, je větší chlad než večer po horkém dni. Bavlněné savé věci nejsou úplně nejlepší. Vhodnější je funkční textil, který lépe odvádí pot.

Jak často běhat?

Pro zdravý a dlouhodobě prováděný pohyb se doporučuje běhat 3–4krát za týden. Budete-li běhat méněkrát, pak to na vaše tělo nebude mít optimální tréninkový efekt. Budete-li běhat častěji, pak zvyšujete pravděpodobnost onemocnění nebo zranění.

Například můžete každou středu a pátek po práci/škole odběhat nebo odchodit 30–40minutovou aktivitu. A v neděli můžete vykonat sváteční běh/chůzi, který bude dle nálady klidně i trošičku delší. Například 50 minut.

Určitě neběhejte častěji než 4x týdně, pokud k tomu nemáte speciální důvody. Uvědomte si, že odpočinek je také velice důležitá součast běžeckého tréninku.

Jak rychle běhat?

Běhejte takovou rychlostí, která vám umožní vydržet v souvislém pohybu po požadovanou dobu (např. celých 40 minut). Nebojte se běžet rychlostí, která by se dala označit za pomalé šourání. Hlavně ať to jde po celou dobu udržet.

Pokud zjistíte, že jste nasadili příliš vysokou rychlost, kterou určitě nevydržíte po celou dobu aktivity, pak zpomalte nebo klidně přejděte do chůze. A až budete mít pocit, že už se opět můžete rozběhnout, udělejte to.

Další dotazy?

Pokud budete mít nějaké další dotazy, obraťte se na organizátora této výzvy Marka Blahu osobně (Gymnázium Brno, tř. Kpt. Jaroše 14, Brno) nebo e-mailem (marba [zavináč] jaroska [tečka] cz). Určitě se vám je pokusí zodpovědět.