Inspirativní pobyt v Bruggách

V září se vydali dva naši učitelé (Lubor Přikryl a Matouš Trnka) a jeden student (Tobiáš Neugebauer, 3.A) objevovat Belgické Bruggy. Učitelská část výpravy toto malebné městečko navštívila na čtyři dny, studentská na celý měsíc. Po celou dobu každý den navštěvovali tamní střední školu De Frères, kde čerpali inspiraci a pečlivě porovnávali tamní školské zvyky a způsoby s těmi našimi.

„Škola byla co do počtu studentů i učitelů podobná naší Jarošce. Překvapivé však byly nejen rozdíly, že učitelé mají místo kabinetů jen společnou sborovnu, že tamní školy nemají žádné přijímací ani závěrečné zkoušky nebo že studenti nemají přestávky, které by mohlli trávit ve třídách nebo na chodbách, ale také společné znaky, jako např. nedostatek studentů učitelství v kraji nebo případná potřeba větší motivace studentů.“ — Matouš Trnka

„Největší rozdíl mezi Jaroškou a SFX v Bruggách jsou samozřejmě ve způsobu ježdění do školy, takovou garáž na tisíc kol bychom v Brně asi nezaplnili. Dále je opravdu zajímavé mít školu úplně, ale úplně v centru turisty napěchovaného města. Směs turistů, cyklistů, autobusů a dalších vzájemně si zavazejících subjektů je obzvláště v ranní špičce opravdu úžasná. 

Samotná škola je moc hezká, je vidět péči o kulturní prostředí – chodby, vstupní hala a další prostory nejsou nejnovější, pochází to z rozmezí řekl bych 15. až 21. století, ale nic není zanedbané, ošuntělé nebo rozbité.

Pobyt jsme strávili pracovně, návštěvou hodin a rozhovory o provozu a výuce s učiteli. A někdy i žáky, kteří se s námi často sami od sebe dali do řeči. Výuka je jiná především v tom, že studenti vůbec nemají v hodinách mobily, v hodinách je klid a všichni sledují výklad, případně odpovídají na proud otázek ze strany učitele během výkladu. A výsledky jsou vidět – všichni vesele derivují a řeší diferenciální rovnice, v posledním ročníku se dokonce počítaly implicitní derivace a opravdu složité integrály. Líbily se nám i učebnice, plné vizualizací a příkladů ze života. 

Těším se, že naše nově navázané dobré vztahy s totu školou budeme rozvíjet, určitě nám to přinese ještě mnoho další inspirace.“ — Lubor Přikryl


Uveřejněno

v

od