Eras­mus+, gran­to­vé obdo­bí I

pro­jekt 2023–1‑CZ01-KA121-SCH-000136468

Sku­pi­no­vá mobi­li­ta pro stu­den­ty

Němec­ko – Darm­sta­dt

V červ­nu 2023 pobý­va­li stu­den­ti naší ško­ly na Edi­th-Stein-Schu­le a v září navští­vi­li stu­den­ti z Němec­ka Brno.

Indi­vi­du­ál­ní mobi­li­ta pro stu­den­ty

Němec­ko – Darm­sta­dt

Stu­dent Vítek Vlach absol­vo­val měsíč­ní pobyt na Edi­th-Stein-Schu­le.

Eras­mus+ mi umož­nil na měsíc “ se vrá­tit” do Darm­sta­d­tu – měs­ta, kte­ré jsem v rám­ci stu­dent­ské výmě­ny již navští­vil – a hlou­bě­ji pro­zkou­mat to, jakým způ­so­bem pro­bí­há výu­ka na Edi­th-Stein-Schu­le, part­ner­ské ško­le naše­ho gym­ná­zia. Vel­mi mě zau­ja­ly tzv. Leis­tun­g­kur­sen, tedy před­mě­ty, kte­ré si žáci pro posled­ní dva roky stu­dia volí jako pri­o­rit­ní – díky zvý­še­né hodi­no­vé dota­ci a pří­tom­nos­ti podob­ně nad­še­ných spo­lu­žá­ků mohou roz­ví­jet svůj talent v pří­rod­ních a huma­nit­ních vědách, ale i napří­klad v tělo­cvi­ku, výtvar­ce a cizích jazy­cích. Kro­mě návštěvy výu­ky a trá­ve­ní vol­né­ho času s kama­rá­dy se mi poved­lo navští­vit neda­le­ká měs­ta Frank­furt nad Moha­nem, Mohuč a v nich pří­tom­né gale­rie (Stä­del) a muzea (rod­ný dům J. W. von Goethe). Fot­ba­lu jsem se samo­zřej­mě také nevy­hnul a to i přes­to, že mi moc nejde. 🙂

Účast na pro­jek­tu Eras­mus+ bych dopo­ru­čil nejen milov­ní­kům ces­to­vá­ní a cizích jazy­ků, ale pře­de­vším těm, co rádi posou­va­jí své hra­ni­ce a nebo­jí se výzev, pro­to­že nezná­mé pro­stře­dí jich nabí­zí mno­ho – je jen na nás, jest­li jich vyu­ži­je­me či niko­liv.

Litva – Kaunas

Stu­dent­ky Jana Cha­loup­ko­vá a Lucie Drá­pe­lo­vá absol­vo­va­ly měsíč­ní pobyt na Mezi­ná­rod­ním gym­ná­ziu.

Kur­zy pro uči­te­le

Irsko – kurz ang­lič­ti­ny

Mgr. Vero­ni­ka Kya­so­vá, Mgr. Vác­lav Pis­kač, PhD, Mgr. Tomáš Nečas, PhD

Strá­vi­li jsme týden v jazy­ko­vé ško­le v Galway ne západ­ním pobře­ží Irska. Samot­ný jazy­ko­vý kurz byl vel­mi dob­ře veden, můj hlav­ní cíl — zlep­šit svo­je komu­ni­kač­ní doved­nos­ti v ang­lič­ti­ně — urči­tě spl­nil. Navíc jsem měl mož­nost trá­vit vol­né chví­le v zemi, kte­rou jsem doteď znal pou­ze z pís­ní a romá­nů. Pří­jem­ní lidé, nád­her­ná kra­ji­na, spla­še­né poča­sí — jsem moc rád, že jsem tam byl.

Mal­ta – kurz ang­lič­ti­ny

Paed­Dr. Zuza­na Kuče­ro­vá, Mgr. Andrea Ptáč­ko­vá

Týden­ní stu­dij­ní pobyt s výu­kou ang­lič­ti­ny v uni­ver­zit­ním pro­stře­dí neda­le­ko hlav­ní­ho měs­ta Mal­ty vrcho­va­tě napl­nil naše oče­ká­vá­ní. Počá­teč­ní oba­vy vystří­da­lo nad­še­ní ze setká­ní s lid­mi z růz­ných kul­tur při výu­ce, pozná­vá­ní krás stře­do­moř­ské­ho ost­ro­va s boha­tou his­to­rií (od mega­li­tů přes joha­nit­ské ději­ny až po úchvat­nou pří­ro­du).

Oce­ňu­je­me pro­fe­si­o­na­li­tu lek­to­rů i “domo­rod­ce”, kte­ří jsou trpě­li­ví, nápo­moc­ní a na stu­den­ty naše­ho raže­ní zvyklí…Kromě zážit­ků si odná­ší­me vět­ší sebe­vě­do­mí v cizo­ja­zyč­né komu­ni­ka­ci a v ori­en­ta­ci v cizím pro­stře­dí. Hod­no­tí­me veskr­ze pozi­tiv­ně.

Fin­sko – meto­dic­ký kurz Phe­no­me­nal Lear­ning Put into Practi­ce

Mgr. Bc. Vla­di­mí­ra Šťast­ná, Mgr. Mar­ti­na Clau­so­vá, Mgr. Tomáš Zer­hau

Fin­ský škol­ský sys­tém je vel­kým vzo­rem. Když jsme v sezna­mu mož­ných kur­zů vidě­li mož­nost jet do Hel­si­nek, nezá­vis­le na sobě jsme se všich­ni 3 při­hlá­si­li. Žád­ný z nás toho neli­to­val. Ces­ta do Fin­ska nás obo­ha­ti­la o pozná­ní, zážit­ky a zku­še­nos­ti. Prv­ní dny nám byl před­sta­ven sys­tém fin­ské­ho škol­ství, jehož nedíl­nou sou­čás­tí je Phe­no­me­nal Lear­ning /holistický pří­stup při pozná­vá­ní urči­té oblasti/ a důraz na 7 klí­čo­vých kom­pe­ten­cí. Během poby­tu jsme také navští­vi­li míst­ní základ­ní ško­lu v Espoo, což je měs­to hned ved­le Hel­si­nek.

Díky kur­zu jsme našli odpo­vě­di na to, díky čemu škol­ství ve Fin­sku tak dob­ře fun­gu­je a co se dá zlep­šit. Domů jsme odjíž­dě­li inspi­ro­va­ní a s nový­mi pod­ně­ty. Pozna­li jsme i uči­te­le z jiných zemí, se kte­rý­mi chce­me nadá­le spo­lu­pra­co­vat. Ten­to kurz může­me jen dopo­ru­čit.

Stí­no­vá­ní (job sha­dowing) pro uči­te­le

Slo­vin­sko – Elek­tro­tehniš­ko-računal­niš­ka stro­kov­na šola in gim­na­zi­ja Ljublja­na

RNDr. Iva Kubišto­vá, PhD, a RNDr. Lubor Při­kryl

Navští­vi­li jsme sdru­že­ní tří škol — gym­ná­zi­um, tech­nic­kou ško­lu a lyceum. Zúčast­ni­li jsme se výu­ky a zís­ka­li mno­ho zají­ma­vých poznat­ků, od vyu­ču­jí­cích na ško­le i od ředi­te­le jsme dosta­li inspi­ra­ci pro výu­ku i vyba­ve­ní naší ško­ly. Byli jsme na setká­ní ředi­te­lů slo­vin­ských škol s prů­mys­lem. Vyzkou­še­li jsme si, jaké to je vyu­čo­vat slo­vin­ské stu­den­ty. Pro­gram byl inten­ziv­ní, dob­ře orga­ni­zač­ně zajiš­tě­ný ze stra­ny part­ner­ské ško­ly, odjíž­dě­li jsme s poci­tem, že návště­va měla pro nás zásad­ní pří­nos.

Eras­mus Days – týden evrop­ských jazy­ků na niž­ším gym­ná­ziu

ŽÁKOVSKÝ PARLAMENT na niž­ším gym­ná­ziu